خبر فوری

قدس آنلاین: خانواده اولین نهاد اجتماعی است و باید به این نهاد پایه ای، توجه بسیار کرد و به جایگاه اصلی خود با استفاده از دستورات دین و معصومان (ع) رساند و باید بتوانیم در این چارچوب و با این معیارها ازدواج صحیح را شکل دهیم تا فرزندان این خانواده ها بتوانند هنجارها را در سطح مطلوبی رعایت کنند.

ازدواج با معیارهای صحیح سد ولنگاری فرهنگی می شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی نظری، مشاور ازدواج با اشاره به اینکه غرب، به ازدواج در نگاه روانشناسی به عنوان موقعیت تامین سلامت روان می نگرد، اظهار کرد: در نگاه غربی ازدواج برای تعادل است نه تعالی اما در نگاه دینی ازدواج عمدتا برای رسیدن به تعالی و کمال است.

 

وی ادامه داد: پیامبر (ص) در روایت می فرمایند «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی» این نگاه کمال جویانانه است یعنی ازدواج کنید تا به کمال و تعالی برسید یا در بیانات مقام معظم رهبری داریم که ازدواج برای رسیدن دختر و پسر به یکدیگر نیست بلکه برای آن است تا با هم به بهشت برسند و این نگاه علمای دین، اولیاء و بزرگان است.

 

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه از نگاه روانشناسی ازدواج فرصتی برای رسیدن به تعادل است، گفت: این دستیابی به تعادل برای آن است که نوع شناخت، احساس و حالات روانی مردان و زنان با هم متفاوت است و در کنار هم، به یک تعادل نسبی می رسند و هر کدام از آنها نیازهای موردانتظار خود را با دیگری تامین می کنند.

 

جایگزین کردن تعادل به جای تعالی در روانشناسی غربی

این مشاور ازدواج ادامه داد: در معیارهای غربی به ویژه نگاه های روانشناسانه، تعالی زیاد مدنظر قرار نمی گیرد و عمدتا رسیدن به رضایت زناشویی با مقیاس های خاص مثل روابط جنسی، تعامل با دیگران، روابط شغلی، فرزندپروری و ... مطرح است و عمدتا دنبال یک رضایت نسبی در ساحت ها و دیدگاه های مختلف هستند.

 

وی با بیان اینکه در نگاه دینی هدف رسیدن به تعالی و کمال است، تصریح کرد: براساس آیات قرآن که دلالت بر زوج بودن مخلوقات دارد، دلیل این زوج آفریده شدن نیاز متقابل آنها به یکدیگر معرفی شده است و این نیازها در کنار یکدیگر قرار می گیرد و تعالی و کمال را رقم می زند.

 

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: زمانی که دختر و پسری در کنار یکدیگر قرار می گیرند، در اثر این کنار هم بودن، نقاط ضعف و نقایص یکدیگر را پوشش می دهند تا به تعالی و کمال برسند، در نتیجه نگاه و هدف ما از ازدواج براساس مفاهیم دینی تعالی جویانه است و به دنبال رسیدن به رضایت نسبی در زندگی نیستیم.

 

این مشاور ازدواج ادامه داد: کل هستی دارای هدف و غایت منطقی و دقیق است که ازدواج می تواند بخشی از آن را تامین کند و به فرموده معصومین علیهم السلام با ازدواج نصف دین تامین می شود و در برخی روایات دیگر هم داریم دوسوم از دین را کامل می کند.

 

تعبیر جالب قرآن برای همسران

وی با بیان اینکه همسر براساس آیات قرآن حکم لباس و زینت را برای فرد دارد، افزود: براساس روایات برای ازدواج حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین امام علی (ع) ولیمه ای که داده شد پیامبر (ص) سوال کردند از حضرت زهرا(س) که شوهرت را چگونه یافتی؟ و حضرت(س) جواب دادند: «شوهرم بهترین شوهر دنیاست، اما عده ای از زنان قریش به من می گویند پدرت تو را به فردی شوهر داده که از لحاظ مالی دستش خالی است و از ظواهر دنیوی چیزی ندارد.»

 

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: پیامبر (ص) در جواب ایشان می فرمایند: «به خدا قسم من در حق تو و خیرخواهی نسبت به تو هیچ کوتاهی نکردم و همسر تو اولا در اسلام نسبت به همه تقدم دارد، ثانیا در علم از همه بالاتر است و ثالثا انسان حلیم و بردباری است و حلمش از همه بالاتر است.»

 

این مشاور ازدواج با بیان اینکه پاسخ و معیارهای پیامبر (ص) یک سنجه برای ازدواج است، تصریح کرد: این ویژگی ها، معیار و ملاکی برای ماست که در امر ازدواج به چه نکاتی باید توجه کنیم و برای رسیدن به آن ازدواجی که پوشش دهنده نقایص ماست و در راه رسیدن به کمال است، باید الگوی ما این ملاک ها باشد.

 

وی با بیان اینکه براساس این روایت علم به معنای آگاهی و شعور که در مشاورهای قبل از ازدواج هم بر آن با عنوان «رشد و بلوغ شناختی» تاکید می شود، یکی از مولفه های مهم ازدواج است، افزود: مولفه بعدی حلم است که در ناملایمات و تعارض ها مدنظر قرار می گیرد و در مشاوره های ازدواج هم، بحث مدیریت حل تعارض مطرح می شود.

 

حجت الاسلام نظری ادامه داد: تعارض در واقع عدم تعادل در ارتباط گیری است چه از طرف خانم و چه آقا و این مهم است که اگر تعارضی اتفاق بیفتد نحوه عملکرد ما، چه در سطح احساسی و رفتاری به چه صورت خواهد بود و آنچه که این تعارض را به حداقل می رساند حلم، صبر و بردباری است که پیامبر(ص) به درستی به آن اشاره کرده است.

 

این مشاور ازدواج ادامه داد: در مسائل زناشویی به طور طبیعی این تعارض ها ایجاد می شود بطور مثال در تعیین نام فرزند، ارتباط با اقوام، تعامل با همسایه ها، دوستان و نزدیکان و ... تعارض ایجاد می شود و نحوه تعامل و برخورد با آنها مهم است که به همین جهت باید به مولفه حلم توجه کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مولفه سوم دین است، ابراز کرد: پیامبر(ص) سطح معرفت امیرالمومنین(ع) از منظومه دین را مدنظر قرار دادند که شامل احکام، اخلاق و اعتقادات است و اگر فردی از لحاظ دینی کامل باشد قاعدتا نباید مشکلی وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: از امام رضا (ع) سوال شد دخترمان را به همسری چه شخصی درآوریم؟ حضرت(ع) فرمودند: «فردی که دینش کامل باشد و اخلاق خوبی داشته باشد» و هیچگاه صحبتی از مسائل مادی و دنیایی به میان نیامده است نه اینکه اهمیت نداشته باشد اما معیار تعیین و تصمیم برای ازدواج نیست و باید به ملاک ها و معیارهای اصیل اهل بیت (ع) توجه کرد.

 

با واقعیات انتخاب کنیم نه ذهنیات

این مشاور ازدواج ادامه داد: شناخت دارای زیرمجموعه هایی است که در مشاوره های ازدواج به آن اشاره می شود، شامل استقلا ل فکری، آشنایی با آداب و رسوم ازدواج و واقعیت سنجی، یعنی تنها در ذهن زندگی نکنیم و با واقعیت عینی و نیازهای خانواده و همسر آشنا باشیم و در سطح مطلوب و قانع کننده ای آنها را برطرف کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که ازدواج صحیح به چه میزان می تواند ولنگاری فرهنگی را در کشور کاهش دهد، گفت: ولنگاری فرهنگی در واقع فاصله گرفتن از هنجارهای اجتماعی است و فردی که به هنجارهای اجتماعی بها نمی دهد، فرایند جامعه پذیری دینی در او صحیح اتفاق نیفتاده است؛ اولین جایی که جامعه پذیری یعنی پذیرش هنجارهای اجتماعی و معیارهای اخلاقی و رفتاری در آن صورت می گیرد، خانواده است و خانواده در مرحله اول به فرزندان و تربیت شده های خود جامعه پذیری را آموزش می دهد و اهمیت آن را برایش مشخص می کند.

 

حجت الاسلام نظری تاکید کرد: اگر ازدواج با معیارهایی که مطرح شد، انجام شود و در چارچوب هنجارهای دینی یا حداقل جامعه باشد، جامعه ای سالم را به وجود خواهد آورد و زن و شوهری که با این فرایند کنار یکدیگر قرار می گیرند حتما می توانند فرزندانی را پرورش دهند که هم جامعه پذیری بالایی داشته باشند و هم بتوانند این ولنگاری موجود را به حداقل برسند.

 

این مشاور ازدواج با اشاره به اینکه ولنگاری محصول یک فرهنگ و طرز تفکر است، خاطرنشان کرد: نقطه آغاز این طرز تفکر خانواده است زیرا خانواده اولین نهاد اجتماعی است و باید به این نهاد پایه ای، توجه بسیار کرد و به جایگاه اصلی خود با استفاده از دستورات دین و معصومان (ع) رساند و باید بتوانیم در این چارچوب و با این معیارها ازدواج صحیح را شکل دهیم تا فرزندان این خانواده ها بتوانند هنجارها را در سطح مطلوبی رعایت کنند و ولنگاری ها به صورت ریشه ای از بین برود.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.